Debattartikel om småbarnspedagogiken

20.12.2021 kl. 10:54
Utan en fungerande småbarnspedagogik stannar samhället.

Ett system som möjliggör kombinationen yrkesarbete och föräldraskap är grunden för många arbetskarriärer. Förutom vårdnadshavare och andra viktiga vuxna arbetar pedagogerna inom småbarnspedagogiken för att ge barnen en god start i livet. Teamen inom småbarnspedagogiken jobbar utgående från nationella lagar och styrdokument och arbetet förutsätter ett gediget kunnande inom branschen.

Det har knappast undgått någon att läget inom småbarnspedagogiken, speciellt då det gäller tillgången på behöriga pedagoger, är katastrofal. Begreppet pedagog inom småbarnspedagogik inkluderar socionomer, barnskötare och lärare inom småbarnspedagogik. Enligt lagen ska dimensioneringen i barngrupperna vara en pedagog på sju barn över 3 år och en pedagog på fyra barn under 3 år. Realiteten idag är att det är svårt att hitta tillräckligt med resurser för att uppfylla de kraven.

Senast år 2030 ska två av tre pedagoger i teamet ha en utbildning på yrkeshögskole- eller universitetsnivå, varav en bör vara lärare. Detta ställer ytterligare krav på teamets sammansättning. Den här personalstyrkan ansvarar för barnens grundbehov liksom för deras individuella och pedagogiska utveckling. Inom småbarnspedagogiken lär barnet sig de grundläggande färdigheter som behövs för att klara av vardagliga situationer och växa som individ. Men framför allt lär barnen sig social samvaro och växelverkan. Färdigheter som är oerhört viktiga.

Å ena sidan behöver vi få flera intresserade av att jobba inom småbarnspedagogiken. Å andra sidan är det viktigt att de som är i branschen hålls kvar och eventuellt vidareutbildar sig. Därför spelar det en stor roll att såväl arbetsvillkor som löner är på en god nivå.  

Vi vill lyfta fram småbarnspedagogiken och det meningsfulla med att jobba inom branschen. Ett arbete inom småbarnspedagogiken ger utrymme för pedagogen att använda sig av sina egna färdigheter, styrkor och intresseområden samt att konkret påverka och utveckla framtiden. Arbetet är mångfasetterat, kreativt, omväxlande och görs tillsammans med ett mångprofessionellt team.  

Samtidigt behöver småbarnspedagogerna de bästa förutsättningarna att sköta sitt jobb. Ett professionellt arbete kan inte ses som ett kall. Vi behöver en förståelse för det viktiga arbete som görs, och framför allt en uttalad uppskattning. Genom Sydkustens landskapsförbunds projekt Småbarnspedagogiken - ett framtidsjobb arbetar vi för att synliggöra branschen för potentiella studerande, arbetstagare och för allmänheten.  

Finland har alla förutsättningar för att förverkliga den kvalitativa småbarnspedagogik som barnen har rätt till. Men nu behövs en uttalad vilja och ett aktivt agerande på alla nivåer inom beslutsfattandet för att tillgodose goda arbetsvillkor, stödjande ledarskap och uppmuntrande personalpolitik samt en fungerande fysisk miljö. Det är en fråga för barnen men lika mycket för alla vuxna. Vi utmanar nu var och en att ta del i denna för oss alla gemensamma fråga.

Utan en fungerande småbarnspedagogik stannar samhället.


Sydkustens landskapsförbund r.f.

Silja Borgarsdóttir Sandelin, ordförande

Emilia Christiansen, projektkoordinator för Småbarnspedagogiken - ett framtidsjobb


Insändaren har ingått i HBL, lö 18.12 men har även skickats till andra tidningar.

Sydkustens landskapsförbund driver projektet Småbarnspedagogiken – ett framtidsjobb. Projektet finansieras av Svenska kulturfonden, Svenska folkskolans vänner, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne, Stiftelsen Tre Smeder och Föreningen Konstsamfundet.