Sommaren är lång, säger de studier som visar att en hel del elever återvänder till skolan på hösten med svagare läsfärdigheter än de hade när de fick sommarlov. Till exempel berättar en engelsk studie att 45 % av eleverna i lågstadieålder tappar i avkodningsfärdighet under sommarlovet och 25 % i läsflyt.
Många föräldrar tycker att skolan ska ta hand om barnens läsutveckling och tro mig - det gör skolan. Men under de där sommarmånaderna varken kan eller ska lärarna göra speciellt mycket, då vilar ansvaret på föräldrarna. Jag har ett litet tips på hur det ansvaret kan vara lättare, roligare och godare att bära.
Förra sommaren införde jag och min sommarfamilj (min egen och min systers familj) det som numera går under det nästan officiella namnet gläskvart. Varje dag efter lunch plockade alla fram varsin bok och varsin glass och sedan åt vi glass och läste i minst en kvart.
Det blir en fin och alldeles speciell känsla när tio människor sitter tysta i samma rum eller samma trädgård koncentrerade på bok och glass och de flesta av oss satt kvar betydligt längre än gläskvarten krävde. För vi människor tycker ju ofta att det är härligt att läsa, men vi måste liksom sparkas igång och den här lite glassigare varianten på den kvart om dagen som Hem och skola har jobbat med i årtionden visade sig vara ett väldigt bra sätt.
Till och med de minst läsvilliga i vår sommarfamilj läste mer än gärna när man fick göra det med en isglasspinne i handen och det barn som stolt brukar profilera sig som läshatare har redan velat försäkra sig om att gläskvarten blir en del av också den här sommarens rutiner. Och ja, det blir den. Förstås.
Några konkreta tips till dig som vill införa en gläskvart:
1. Alla måste vara med. Läsande förebilder är helt avgörande, så den här stunden är inte en stund när vuxna dukar och diskar undan eller kollar telefonen. Den här lilla stunden läser alla. Speciellt pappor. Läsande mammor är viktiga och läsande pappor är viktigare.
2. Se till att det finns rejält med glass i frysen. Och om de barn du delar gläskvart med alls påminner om barnen i min sommarfamilj så är det viktigt att se till att det finns rättvist med glass. Butikens allra minsta glasspinne duger fint om alla andra har en likadan, men ingen vill vara den som får nöja sig med en futtig pinne om andra får glassa på med rejäla strutar.
3. Var konsekvent och uthållig. Det ska vara gläskvart varje dag utan undantag. I nödfall kan den flyttas till efter middagen, men den ska vara varje dag. Undantag har ju tyvärr en tendens att sprida sig som ogräs och corona och det vill vi inte ha.
4. Högläsning + gläskvart = inte nödvändigtvis så sant. Jag älskar högläsning! Men med tanke på att just avkodning och läsflyt hotas av sommarlovet så är det nog bra om gläskvarten får handla om att barnet läser självt. Du kan skylla på att det är svårt att äta glass och läsa högt samtidigt, för det är det. Dessutom vill du ju verkligen läsa vidare i din egen bok, den kommentaren är också bra att barnen får höra. Och så kan ni spara högläsningen till alla andra stunder under sommardagen.
5. Undvik att låta de allra yngsta läsa biblioteksböcker under gläskvarten. Det säger ingen engelsk studie, men nog en ytterst kvalitativ österbottnisk sådan.
Jag önskar dig fantastiska stunder i böckernas underbara värld. Se gläskvarten som en portal till magiska äventyr!
Amanda Audas-Kass
Läsambassadör
+358 (0)50 309 9782
amanda.audas-kass(at)sydkusten.fi
Bild: Matilda Audas Björkholm