För kultur
och utbildning
på svenska- i våra medlemskommuner

Beskrivning

Målet med kampanjen är att ge finlandssvenska barn och unga manliga läsande förebilder. Läsambassadörerna, som står bakom kampanjen, hoppas att läsande män ska spridas som en löpeld på Instagram och Facebook.

Kortfilmen Man läser, som gjorts i samarbete med Svenska Yle, lanseras också på torsdag.

Läsande män

Torsdagen den 22.10 lanserar Svenska Yle och de finlandssvenska läsambassadörerna kampanjen Man läser. Målet är att inspirera unga pojkar att läsa mera.Läs mera »
22.10.2020 kl. 09:02
Hantverksseminarium i Korpoström 9.10.2020

Hållbart hantverk och nya medarbetare

Kring 40 personer, varav en del på distans, samlades i Korpoström den 9.10 för att diskutera temat hållbart hantverk i skärgården. Vid seminariet presenterades också Sydkustens nya medarbetare, Johanna Fredenberg och Ida Törnroos.Läs mera »
12.10.2020 kl. 15:28
Barn som leker

Lyckad eftis-fortbildning

Sydkusten har det senaste läsåret ordnat fortbildningen Trygghet & välbefinnande för eftisledare.Läs mera »
06.10.2020 kl. 15:01

KALENDER

Inga händelser på kommande

SYDKUSTENS WEBBPLATSER

BLOGG

Banalt eller djupsinnigt?

Den senaste veckan har jag tänkt och lekt med tanken att det banala och det djupsinniga går hand i hand. De är två sidor av samma mynt, som egentligen aldrig får se varandra men som ofrånkomligt hänger ihop.Läs mera »
Matias Österberg
22.10.2020 kl. 08:16

Ett annat slags seende

Under det gångna året har jag känt ett växande behov av att både läsa och skriva dikter. Läs mera »
Henrika Andersson
15.10.2020 kl. 08:04

Måste läsa Spiderwick

Iines säger att jag måste läsa Spiderwick. Mitt svar: ”Absolut! Självklart! Jag tar och beställer den genast. Läs mera »
Lotta Sanhaie
08.10.2020 kl. 08:05

BLANKETTER

Reseräkningar, logor, m.m.