Stjärnor av snö på ett snötäcke.

Julmagi (och lite yxmord)

09.12.2021 kl. 08:03
Alla berättelser är unika. Alla berättelser kan kategoriseras. Dessa påståenden kan ses som varandras motsatser, men är det egentligen inte.

Inom ordkonstskolan inspireras vi ofta av klassiker och hur de är uppbyggda. Att skriva sin egen version av ett känt handlingsmönster handlar ändå inte om att färglägga efter nummer. Det förstår man då man granskar de litterära giganternas arbete. Dostojevskijs Brott och straff uppfattas knappast som en kopia av Dickens En julsaga?

Ändå kan båda kategoriseras som versioner av handlingsmönstret “Pånyttfödelsen”, en av de sju grundhandlingar Christopher Booker lyfter fram i sin The Seven Basic Plots: Why We Tell Stories från år 2004. “Pånyttfödelsen” innehåller en handling där en otäck karaktär så småningom inser att hen har handlat fel och gör bättring.

Karaktärsfelet varierar. Det kan handla om Raskolnikovs förvrängda syn på sig själv som övermänniska eller om Scrooges alltomfattande snålhet, oberoende av fel lider omgivningen. Scrooges arbetstagare fryser och sliter långa dagar utan att ändå kunna hjälpa sin sjuka son; Raskolnikov rånmördar en pantlånerska med en yxa. I båda fallen är konsekvenserna av karaktärsfelen katastrofala.

Tack vare olika julars andar och en förlåtande Sonja inser Scrooge och Raskolnikov hur olämpligt de uppfört sig och förbättrar sig. Också då ordkonsteleverna skriver sina versioner av “Pånyttfödelsen”, både som mörkare berättelser inspirerade av Brott och straff och som julmysiga versioner inspirerade av En julsaga, finns det en avgörande katalysator som återfinns i alla berättelser. En avgörande katalysator som räddar karaktären och skapar ett bättre liv för alla. Kärleken.

Kärleken till en partner, kärleken till föräldrar, kärleken till ett syskon, kärleken till ett nyfött barn.

Jul och ordkonstmagi.


Katja von Wendt
Planerare, ordkonstskolan
+358 (0)45 894 4088
katja.von.wendt(at)sydkusten.fi