Insikter, inspiration och bekräftelse på Sydkustens seminarium

Seminariet för personal inom daghem och förskola bjöd på expertföredrag som gav deltagarna nya idéer och motivation i deras viktiga arbete.

Ett femtiotal deltagare samlades fredagen den 14.11 då Sydkusten ordnade det årliga seminariet för personal inom småbarnspedagogik och förskola, denna gång i Helsingfors. Att träffas på plats är något många ser fram emot för att kunna knyta kontakter, få med konkreta material och nya insikter i sin arbetsvardag. På programmet i år stod tre expertföreläsningar med teman som språk, barnets perspektiv och välmående i arbetet.

Pedagogie doktor Marina Lundkvist, verksam vid Helsingfors universitets pedagogiska fakultet, fick inleda dagen. Hon talade om det mest grundläggande i mötet med barn, nämligen att se och höra barnet, att visa barnet respekt och bekräfta varje barn som individ.

– Det är något vi behöver tänka på om och om igen när vi arbetar med barn. Barnets rätt till delaktighet betyder att jag som vuxen är intresserad av vad barnet har att säga och vad hen tänker, sade Marina Lundkvist. Hon uppmuntrade deltagarna att resonera över vilka erfarenheter man bär med sig och hur de påverkar en inom yrket och reflektera över sitt eget förhållningssätt till barn och barnsyn med jämna mellanrum för att få syn på olika perspektiv.

  • Vad jag ser               
  • Vad jag väljer att se
  • Vad jag hör
  • Vad jag väljer att höra

Att bygga språkrika lärmiljöer

Moa Bäverstens inspirerande presentation innehöll rikligt med tips att tillämpa i vardagen för att främja barns rätt till språk och berika och stötta barnets språkutveckling. Även här betonades vikten av att de vuxna tar fasta på barnens intressen och perspektiv. På samma sätt som en scenograf förbereder en teaterscen kan de vuxna fixa till omgivningen inomhus och utomhus så att den väcker nyfikenhet och lockar till lekar. Det gäller att hitta potential i de material som redan finns, och det måste inte kosta mycket pengar.

– Hur kan vi skapa miljöer och material som bjuder in till samspel och möten? Alla barn har inte lika lätt att ta sig in i lekar men vi kan bygga upp, stötta och visualisera leken på olika sätt för att förtydliga den.

Moa Bäversten, Lars Losvik, Marina Lundkvist och Charlotta Nyholm.
Moa Bäversten, Lars Losvik, Marina Lundkvist och Sydkustens utbildningsplanerare Charlotta Nyholm.

Moa Bäversten har själv arbetat som pedagog i flera år innan hon samlade sina erfarenheter i bokform och hon har därefter fortsatt forska kring språkstärkande miljöer. Ett exempel på att skapa en språkligt tillgänglig lärmiljö för barnen är att ställa fram böcker på olika lekplatser enligt tema. Böcker om fordon och trafik kan finnas till hands vid billeken och böcker om djur och natur vid leksaksdjuren. Sådana lösningar har visat sig leda till att barn efterfrågar mera läsning.

– Vi behöver tänka kreativt kring att skapa läslust och bygga magnetism kring böcker. Mötesplatser och material som introduceras på ett oväntat eller spännande sätt får nästan alltid barn engagerade, sade Moa Bäversten.

Slopa gnället och se det goda

Dagens tredje talare Lars Losvik lockade fram skratt och igenkänning och aktiverade också deltagarna i att reflektera över hur de kan stötta varandra i arbetsgemenskapen. Losvik jobbar som ledarskapskonsult och presenterade en teori om att 80 procent av ett jobb är att arbeta hårt och 20 procent handlar om att bidra till att arbetsplatsen är trivsam.

– Gnäll äter energi. Lägg i stället uppmärksamhet på det som är bra och på dem som gör ett gott jobb. Hitta det goda i varandra och ge ofta beröm. Då är det också lättare att ge och ta emot negativ feedback emellanåt, sade Lars Losvik.

När han bad publiken berätta vad de är bra på nämndes egenskaper som ärlighet, förmågan att erkänna misstag och att bemöta barnen och varandra väl. Bland utmaningarna nämndes brådska, bristande kommunikation och negativa attityder som dyker upp. Losvik påminde om att skiftet från en ”gnällkultur” till en ”snällkultur” inte betyder att vara mesig, konflikträdd eller kravlös. Men det gäller att komma ihåg att varje arbete har sina toppar och dalar, de hör till vår vardag.

– För att lyckas behöver vi vila emellanåt och ta hand om oss själva så att vi kan vara bra pedagoger och medarbetare. Vi lever i en tid med mycket förändring och osäkra framtidsutsikter i världen, och det är kanske just nu vi borde vara mer snälla med varandra.

Plock bland responsen från seminariedeltagare

  • Inspirerande och tankeväckande dag. Roligt att träffa kollegor och knyta kontakter.
  • Nyttigt för alla som arbetar med barn att få påminnelse om att allt ska utgå från barnet.
  • Nya idéer men också bekräftelse om hur vi redan jobbar i mitt team, att vi jobbar helt rätt och bra.
  • Nya insikter hur man få barnen mera aktiverade/inspirerade. Hur vi pedagoger ska komma ihåg att bemöta varandra
  • Alla behöver en påminnelse om att det vi gör är viktigt
  • Jag fick en massa inspiration att ta med mig till jobbet bland annat om lekmiljöer. Lars Losviks föreläsning var något alldeles extra! På måndagen går jag till jobbet igen med ett kanonleende!
  • Otrolig inspirationsdag!

Seminariet arrangerades av Sydkustens landskapsförbund med bidrag av Svenska kulturfonden, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne och Svenska folkskolans vänner.