Projektets bakgrund:
Medskapande läsning 2022–2025

Medskapande läsning skapades som ett samarbetsprojekt tillsammans med skolnätverket Haru och med finansiering av Svenska Folkskolans Vänner.

  

Målet med projektet var

  • att skapa en dynamisk, positiv läsaridentitet hos eleverna
  • stötta eleverna till regelbunden läsning och läsvana
  • lyfta fram den estetiska läsningen
  • stödja elevernas empatiförmåga och etiska reflektion
  • låta eleverna prova på olika slags skönlitterärt skapande i förhållande till det lästa.

Under samarbetet byggdes en undervisningshelhet för åk 3 upp för att introducera tre barnromaner och stödja elevernas läsutveckling vid den kritiska vändpunkt som åk 3 utgör för läsandet i grundskolan. Helheten piloterades, utvärderades samt vidareutvecklades och samtidigt som lärare fortbildades lärarna i läs- och skrivfrämjande metoder.

Fokusområden under olika läsår samt skolor som deltagit 


Under läsåret 2022–2023 låg fokus på att utveckla konceptet och skapa material för årskurs 3. Samtidigt som materialet utvecklades, genomfördes undervisningshelheten av ordkonstlärare i fyra skolor i huvudstadsregionen och Östra Nyland med vardera två parallellklasser. Ordkonstläraren besökte klasserna med en 90 minuters lektion per vecka i tolv veckor. Ordkonstläraren ledde undervisningen medan klassläraren fungerade som kompanjonlärare, och fick stöd och inspiration för fortsatt arbete med läsning och litteratur. 

165 elever i åk 3 deltog i det första projektårets närundervisning och på basen av erfarenheterna reviderades materialet. Responsen var positiv och helhetsintrycket var att utmaningen att läsa tre barnromaner med stigande svårighetsgrad under 12 veckor gav eleverna möjlighet att verkligen utvecklas som läsare. Att stötta läsningen i stället för att sänka kraven visade sig vara omtyckt även bland de svagare eleverna, då alla elever kände att de fick delta i undervisningen på lika villkor.  

Läsåret 2023–2024 spreds konceptet med närundervisning i sju olika skolor i Åbo, huvudstadsregionen och Östra Nyland. Förutom klasser i åk 3 deltog även mindre skolor med sammansatta klasser med åk 3–4 för att undervisningshelheten kunde utvärderas för olika slags klasser. Sammanlagt 186 elever fick ta del av ett nyckelfärdigt paket med besökande ordkonstlärare, låna klassuppsättningar av böckerna och naturligtvis allt färdigt material från lektionsplaner med elevuppgifter.  

För att utveckla en modell där undervisningshelheten kunde genomföras utan veckovis närundervisning av en besökande ordkonstlärare, vidareutvecklades lärarhandledningen och en fortbildningshelhet för klasslärarna skapades och en pilot med fyra klasser i Borgå genomfördes. Efter en närfortbildningsdag där klasslärarna fick ta del av forskningen, metoderna samt målsättningarna, genomförde klasslärarna projektet i sin egen klass med stöd av distansträffar med ordkonstläraren varannan vecka under vårterminen 2024. De klasser som deltog var ytterst nöjda med projektet och under läsåret 2024–2025 valde Borgå att samtliga klasser i åk 3 inom kommunen deltog i projektet Medskapande läsning.

Under läsåret 2024–2025 genomfördes undervisningshelheten med besökande ordkonstlärare i fyra klasser. Alla Haru-skolor erbjöds möjligheten att delta i projektet med stöd av en närfortbildningsdag samt distansträffar samt tillgång till ett komplett undervisningsmaterial inklusive lärarhandledning, lektionsplaner, uppgifter, presentationer, arbetsblad, läskartor och information till vårdnadshavare.

På närfortbildningsdagen i Borgå deltog 8 klasslärare och i Helsingfors 7 klasslärare i fortbildningsdagen. Dessutom arrangerades en distansfortbildningsdag för 7 lärare från Österbotten och Åbolands skärgård. För dessa hölls sedan tre olika distansgrupper med sex träffar vardera medan klasslärarna genomförde undervisningshelheten i sin klass. 151 elever deltog under vårterminen 2025 i Medskapande läsnings pilot kring hur klasslärarna kan genomföra undervisningshelheten med stöd av en närfortbildningsdag och distansträffar. Responsen var positiv och majoriteten av lärarna tyckte sig ha nytta av både fortbildningen och distansträffarna.

Under läsåret 2024–2025 inleddes arbetet med att utveckla en motsvarande undervisningshelhet för följande kritiska skede för läsutvecklingen under grundskolan, det vill säga årskurs 5. Litteraturen valdes med motsvarande urvalskriterier som för åk 3, Också denna gång var kriterierna att verken skulle hålla hög skönlitterär kvalitet, vara språkligt spännande, erbjuda stigande utmaningsnivå och innehålla etiskt intressant frågeställningar. Undervisningshelheten pilotundervisades av ordkonstlärare i fem klasser i två skolor och på basen av elev- och lärarresponsen fortsätter vidareutvecklingen av helheten inom projektet Medskapande läsning hela vägen läsåret 2025–2026.