Atwell, N. (2007). The Reading Zone: How to Help Kids Become Skilled, Passionate, Habitual, Critical Readers. Scholastic Teaching Resources.
Bal P.M,, Veltkamp M. (2013). “How Does Fiction Reading Influence Empathy? An Experimental Investigation on the Role of Emotional Transportation.” PLoS ONE 8(1): e55341. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0055341
De Geer, B. (2022). Inte bara betydelser – att jobba med ordförråd och ordkunskap
https://www.nok.se/globalassets/lm/Laskonferensen-2022/Boel-De-Geer---Laskonferensen-2022.pdf
Dweck, C. S. (2006). Mindset: The New Psychology of Success. New York: Random House
Franklin, Anna & Landh, Elisabet. (2014) Boksamtal som pedagogiskt verktyg: En studie om hur barn bearbetar skönlitteratur. https://www.skolporten.se/forskning/utveckling/boksamtal-utvecklar-elevers-lasforstaelse/
Goldberg, G, (2017). Att utveckla självständiga läsare: dynamiskt mindset och undervisningsstrategier. Natur & Kultur.
Gourvennec, A.F., Höglund, H., Johansson, M., Kabel, K., Sønneland, M. (2020). Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100883523
Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/sv/perusopetus/419550/tiedot
Kansallinen lukutaitostrategia: lasten ja nuorten kuulemiset.
https://lukuliike.fi/lapset-ja-nuoret-mukaan-lukutaitotyon-suunnitteluun/
Kempe, C., Eriksson‐Gustavsson, A. L., & Samuelsson, S. (2011). ”Are There any Matthew Effects in Literacy and Cognitive Development?”. Scandinavian Journal of Educational Research 55
Lindström, L. (2024). ”När man kom in i dem så bara flöt det in bilder i huvudet” - En studie om tredjeklassisters läsaridentiteter, resiliens samt empati genom medskapande läsning. Helsingfors universitet. https://helda.helsinki.fi/items/b1ab400e-fe1b-4f84-a36b-f84aa6fe1246
McCormick, K. (1994). The Culture of Reading and the Teaching of Literature. Manchester/New York: Manchester University Press.
Nissinen, K., Sirén, M., Leino, K. (2023). Hur står det till med läsningen?: fjärdeklassares läsförmåga i svenskspråkiga skolor enligt PIRLS 2021-undersökningen. Koulutuksen tutkimuslaitos, Tutkimuksia.38. Jyväskylän yliopisto.
Nordberg, O. (2015). ”Stämmer den etablerade bilden av gymnasisters fiktionsläsande?
Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar”, I »Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt« – Interdisciplinära studier tillägnade Torsten Pettersson (red. Jenny Björklund & Ann-Sofie Lönngren & Mattias Pirholt & Magnus Ullén & Maria Wennerström Wohrne), Möklinta: Gidlunds förlag 2015.
Nordberg, O. (2019) a. Berättelser som förändrar. Utvärdering och didaktisk diskussion kring ett nationellt läsprojekt för ungdomar. Svenska i utveckling nr 35. Uppsala universitet, Uppsala.
Nordberg, O. (2019) b. ”Lyrik som ingång till litteraturen. Litteraturdidaktiska reflektioner om poesins betydelse för gymnasiets yrkeselever”, Tidskrift för litteraturvetenskap TEMA LYRIK. TFL 2019:4, s. 57–66.
Nussbaum, M., (2009). “Education for Profit, Education for Freedom.” Liberal Education Vol. 95, No. 3
OECD (2021). Beyond Academic Learning: First Results from the Survey of Social and Emotional Skills, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/92a11084-en
Rosenblatt, Louise (2002). Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa. Lund: Studentlitteratur.
Rejman, K., Söderberg E. & Vuorenpää, S. (2020). ”Lärares didaktiska överväganden i arbetet med fängslande berättelser – elever i årkurs 5 läser och skriver spökhistorier.” I Johansson, M., Martinsson, B-G. & Parmenius-Swärd, S. (red.). Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Bildning, utbildning, fortbildning. Linköping: Linköpings universitet. s. 240-245
Ukkola, A., Metsämuuronen, J. (2023). Kunskaper i matematik och i modersmål och litteratur under nybörjarundervisningen – En longitudinell utvärdering av lärresultaten i den grundläggande utbildningen 2018–2020. Nationella centret för utbildningsutvärdering.