Forskning och länkar

Vill du läsa vidare i den forskning projektet Medskapande läsning hela vägen bygger på? Varsågod, här är listan!

 

Källor  

Atwell, N. (2007). The Reading Zone: How to Help Kids Become Skilled, Passionate, Habitual, Critical Readers. ‎ Scholastic Teaching Resources. 

Bal P.M,, Veltkamp M. (2013). “How Does Fiction Reading Influence Empathy? An Experimental Investigation on the Role of Emotional Transportation.” PLoS ONE 8(1): e55341. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0055341

De Geer, B. (2022). Inte bara betydelser – att jobba med ordförråd och ordkunskap
https://www.nok.se/globalassets/lm/Laskonferensen-2022/Boel-De-Geer---Laskonferensen-2022.pdf

Dweck, C. S. (2006). Mindset: The New Psychology of Success. New York: Random House 

Franklin, Anna & Landh, Elisabet. (2014) Boksamtal som pedagogiskt verktyg: En studie om hur barn bearbetar skönlitteratur. https://www.skolporten.se/forskning/utveckling/boksamtal-utvecklar-elevers-lasforstaelse/

Goldberg, G, (2017). Att utveckla självständiga läsare: dynamiskt mindset och undervisningsstrategier. Natur & Kultur. 

Gourvennec, A.F., Höglund, H., Johansson, M., Kabel, K., Sønneland, M. (2020). Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100883523

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/sv/perusopetus/419550/tiedot

Kansallinen lukutaitostrategia: lasten ja nuorten kuulemiset.
https://lukuliike.fi/lapset-ja-nuoret-mukaan-lukutaitotyon-suunnitteluun/ 

Kempe, C., Eriksson‐Gustavsson, A. L., & Samuelsson, S. (2011). ”Are There any Matthew Effects in Literacy and Cognitive Development?”. Scandinavian Journal of Educational Research 55 

Lindström, L. (2024). ”När man kom in i dem så bara flöt det in bilder i huvudet” - En studie om tredjeklassisters läsaridentiteter, resiliens samt empati genom medskapande läsning. Helsingfors universitet. https://helda.helsinki.fi/items/b1ab400e-fe1b-4f84-a36b-f84aa6fe1246

McCormick, K. (1994). The Culture of Reading and the Teaching of Literature. Manchester/New York: Manchester University Press. 

Nissinen, K., Sirén, M., Leino, K. (2023). Hur står det till med läsningen?: fjärdeklassares läsförmåga i svenskspråkiga skolor enligt PIRLS 2021-undersökningen. Koulutuksen tutkimuslaitos, Tutkimuksia.38. Jyväskylän yliopisto. 

Nordberg, O. (2015). ”Stämmer den etablerade bilden av gymnasisters fiktionsläsande? 
Empiriska perspektiv på läsarattityder och litterär kompetens hos svenska 18-åringar”, I »Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt« – Interdisciplinära studier tillägnade Torsten Pettersson (red. Jenny Björklund & Ann-Sofie Lönngren & Mattias Pirholt & Magnus Ullén & Maria Wennerström Wohrne), Möklinta: Gidlunds förlag 2015. 

Nordberg, O. (2019) a. Berättelser som förändrar. Utvärdering och didaktisk diskussion kring ett nationellt läsprojekt för ungdomar. Svenska i utveckling nr 35. Uppsala universitet, Uppsala.

Nordberg, O. (2019) b. ”Lyrik som ingång till litteraturen. Litteraturdidaktiska reflektioner om poesins betydelse för gymnasiets yrkeselever”, Tidskrift för litteraturvetenskap TEMA LYRIK. TFL 2019:4, s. 57–66. 

Nussbaum, M., (2009). “Education for Profit, Education for Freedom.” Liberal Education Vol. 95, No. 3 

OECD (2021). Beyond Academic Learning: First Results from the Survey of Social and Emotional Skills, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/92a11084-en

Rosenblatt, Louise (2002). Litteraturläsning som utforskning och upptäcktsresa. Lund: Studentlitteratur. 

Rejman, K., Söderberg E. & Vuorenpää, S. (2020). ”Lärares didaktiska överväganden i arbetet med fängslande berättelser – elever i årkurs 5 läser och skriver spökhistorier.” I Johansson, M., Martinsson, B-G. & Parmenius-Swärd, S. (red.). Trettonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Bildning, utbildning, fortbildning. Linköping: Linköpings universitet. s. 240-245

Ukkola, A., Metsämuuronen, J. (2023). Kunskaper i matematik och i modersmål och litteratur under nybörjarundervisningen – En longitudinell utvärdering av lärresultaten i den grundläggande utbildningen 2018–2020. Nationella centret för utbildningsutvärdering.